Het Leopoldpark te Oostende werd ontworpen door de tuinarchitect Louis Fuchs (1818-1904) naar het model van een Engels park, met bruggetjes, wandelwegen en bloemperken. Het park werd gedeeltelijk aangelegd over de oude stadswallen, maar ook gedeeltelijk erbuiten in militair domein. Het heeft een oppervlakte van ongeveer 5 hectare. Lees meer over het Leopoldpark: https://nl.wikipedia.org/wiki/Leopoldpark_(Oostende)

Den hof, zoals het in de volksmond genoemd wordt, is nu een groene oase in het centrum van de stad, waar menig wandelaar kan genieten van de rust van de natuur. Deze rust werd de voorbije jaren ernstig verstoord door de vele evenementen die er georganiseerd worden. CD&V Oostende,  samen met heel wat omwonenden, vragen al een tijdje om het evenwicht te herstellen.

Het park is daarbovenop, omwille van de historische waarde, sinds 2006 beschermd als monument. Na overleg met onder andere het Agentschap Roerend Erfgoed, besliste het stadsbestuur om de druk op het Leopoldpark te verminderen.

Om dit prachtige stukje groen in ons centrum te vrijwaren, heeft het stadsbestuur de koe bij de horens gevat en reeds dit jaar enkele evenementen geschrapt. In samenspraak met Toerisme vzw en de organisatoren worden er verschillende evenementen verplaatst of geschrapt. ‘North Sea Beer Festival’ zal eind augustus plaatsvinden op het Zeeheldenplein. Ook de de ‘Horeca Battle’ is op zoek naar een andere locatie. Met de organisator van ‘Barrio Cantina’ werd reeds afgesproken ook dit event volgend jaar ergens anders te laten plaatsvinden. ‘School is out’ kan naar het Maria Hendrikapark verhuizen.

Theater aan Zee en Winter in het Park blijven er behouden maar mits goede afspraken om het park maximaal te beschermen.