De erfgoedcel Kusterfgoed brengt het kampeertoerisme in kaart en zal met een reeks activiteiten het brede publiek laten kennismaken met verhalen en foto's. Dat alles wordt gebundeld onder de noemer Camping Kust.

“De eerste kampeertoeristen verschenen net voor de Eerste Wereldoorlog toen ze met een tentje in duinen terechtkonden”, weten Manon Dekien en Hannelore Neyt van de erfgoedcel Kusterfgoed. “Geleidelijk kwamen er meer regels en schoten de campings als paddenstoelen uit de grond. Je kon er met tenten, caravans en kampeerwagens terecht. Dat soort kampeertoerisme is onlosmakelijk verbonden met de kust. Het is immaterieel erfgoed, want het zit in de hoofden en handen. De verhalen, taal en tradities mogen niet verloren gaan. We stellen vast dat het kampeertoerisme veel te maken heeft met het familiale leven. Mensen kiezen voor kampeertoerisme en komen naar een bepaalde camping omdat ook hun ouders en grootouders dat deden. Het is zoveel meer dan nostalgie.”

Er werden foto's, herinneringen en verhalen van campinguitbaters verzameld. De erfgoedcel trekt deze week ook naar campings in Lombardsijde, De Haan en Blankenberge om verhalen te noteren. Dat zal dan resulteren in een zomers boekje met foto's en verhalen dat vanaf midden augustus te verkrijgen zal zijn in bibliotheken, toerismediensten en campings. Tot eind augustus zullen ze in woonzorgcentra en bibliotheken ook kampeerherinneringen kunnen ophalen in hoekjes die ingericht zijn als een camping. Ook de kinderen worden betrokken: de speelpleinwerkingen van Middelkerke, Oostende, De Haan en Blankenberge zullen deze zomer strandspelen van vroeger aanleren.

De voorstelling van Camping Kust vond niet toevallig plaats op camping Veld en Duin in Bredene, een familiebedrijf dat vijftig jaar bestaat en aan de Koningin Astridlaan bekendstaat voor de omgekeerde caravan, een blikvanger aan de ingang. “We zijn blij dat Bredene vanaf 2020 de vijfde gemeente wordt in de erfgoedcel. Ons werkingsgebied is nu niet meer onderbroken, want Bredene was een ongelukkig gat in onze kustlijn. Er zijn al concrete plannen voor publicaties. Ze zullen ons aanvraagdossier voor een nieuwe erkenning versterken”, zegt voorzitter van de erfgoedcel Bart Plasschaert (CD&V).

Met dank aan Edwin Fontaine - Het Nieuwsblad : Regionaal: Oostende-Westhoek