Vlaamse subsidie voor Buitengoed Oostende

donderdag, 14 december, 2017
Vlaamse subsidie voor Buitengoed Oostende

Joke Schauvliege, Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw, bevoegd voor het plattelandsbeleid, trekt dit jaar 225.000 euro uit voor de realisatie van 16 kwaliteitsvolle volkstuinprojecten. Bij de vijfde editie van de projectoproepen voor volkstuinen werd de nadruk gelegd op projecten in samenwerking met jongeren en met de welzijnssector.

Voor de projectoproep 2017 konden gemeenten en verenigingen tot 17 september 2017 subsidies aanvragen voor volkstuinen. Dit kon voor het eerst via een gebruiksvriendelijk digitaal loket. Bij de Vlaamse Landmaatschappij werden 32 dossiers ingediend, waaronder heel wat innovatieve en kwalitatieve projectideeën. Tien projecten ontvangen het plafondbedrag van 15.000 euro. Zes andere projecten kregen een lagere subsidie in overeenstemming met de kostprijs van het ingediende dossier (maximaal 75%).

De helft van de 16 projecten die werden goedgekeurd, zijn ingediend door besturen en verenigingen uit West-Vlaanderen. Vier dossiers zijn gesitueerd in Antwerpse gemeenten. Twee dossiers zijn afkomstig uit Limburg. Voor zowel Oost-Vlaanderen als Vlaams-Brabant werd één dossier goedgekeurd. Hieronder gaat een overzicht in tabelvorm:

Projectnaam

Vzw Leefboerderij De Kanteling

Molenstraat 51, 9550 Herzele

15.000,00

De jury beoordeelde de kwaliteit van de projecten op basis van de behoefte aan volkstuinen, de vergunningen, de bijdrage tot de verhoging van de omgevingskwaliteit door aandacht voor bodem, gezondheid, sociale cohesie, specifieke doelgroepen, landschappelijke inkleding en de voorbeeldfunctie van de projecten.

Minister Joke Schauvliege is tevreden dat 16 nieuwe volkstuinparken worden gerealiseerd: “De behoefte aan volkstuinen in Vlaanderen blijft groot. Hoofddoel van de projectoproep 2017 was de verhoging van de sociale cohesie, de realisatie van een ontmoetingsplaats tussen verschillende generaties en culturen en het creëren van een goede groepsdynamiek. Door de projectoproep voor nieuwe volkstuinen wil ik nog meer mensen voeling laten krijgen met gezonde voeding, met smaken, met de eigen productie van voedsel met nutritionele waarde, met actief leven in de buitenlucht, met alternatieve vormen van lichaamsbeweging (tuinieren) en met een actieve levensstijl.”

Dank aan fotograaf Roy Verhaeghe