Krista Claeys, schepen voor positief uitgaansbeleid heeft samen met haar team al meer dan 5 jaar keihard gewerkt voor een goed uitgaansleven in Oostende. Dit wordt sterk geapprecieerd zoals u kan opmaken in onderstaand artikel.

Tis Gank in Oostende
Een avondje stappen in Oostende, het eindigt al snel aan de naar bier ruikende toog van je favoriete stamcafé.
Dansen en swingen, uitbundig zwieren en springen, het zijn eerder zeldzaamheden. Een veilig gevoel,
maar ook een zekere aangename sfeer. Het zijn twee ingrediënten voor een bruisend uitgangsleven in een
stad. Al sinds 2002 zet het Positief Uitgaansbeleid zich hiervoor in. Het veilige aspect lijkt aardig te lukken,
maar de aangename sfeer is soms ver te zoeken. De jeugd wil meer dan alleen een frisse pint nuttigen in een
donker café met op de achtergrond wat softrock nummers. Het gezapig weg en weer wiegen op de melige
teksten zorgt voor slaapluizen in de ogen. Actie is nodig om die stoffige Langestraat wat nieuw leven in te
blazen. Zo kan menig jong spring-in-’t-veld al genieten van de Summer Kick-Off, maar dit jaar gaat Oostende
the extra mile en durft de Stad de samenwerking aan met enkele Oostendse feestvierders om het uitgangsleven
in beeld te brengen. Op Facebook is de pagina Uitgaan in Oostende al behoorlijk populair, en het
promoten van deze pagina wordt alleen maar actiever. Maar dit jaar is ook Instagram niet veilig. Zo wordt
de pagina Tis gank! gelanceerd. Naast de Instagrampagina wordt ook de hashtag #tisgank actief gepromoot.
Met de hashtag willen ze online en offline aanwezig zijn in het uitgaansleven. Deze pagina wordt de visuele
verzamelplaats van het Oostendse uitgaansleven. Het Positief Uitgaansbeleid kan momenteel beroep doen
op een twintigtal jongeren, ambassadeurs, die de pagina wekelijks zullen overnemen. Het leven zoals het is
door de ogen van de Oostendse feestvierders. Deze ambassadeurs zullen hun avonturen voor, tijdens en na
het uitgaan delen. Nick Calcoen (uitbater van de TAO en de Club Nice) gaat volledig voor het Positief Uitgangsbeleid.
‘Ik ben al vanaf dag één betrokken bij het Positief Uitgangsbeleid met ’t Is Gank als toepasselijke
slagzin. Ik probeer overkoepelend te denken in het belang van alle uitbaters, omdat ik ervan overtuigd
ben beter goeie buren/collega’s dan wel concurrenten te hebben. Hoe breder ons aanbod en hoe groter
de kwaliteit van de verschillende gelegenheden, des te meer iedereen er de vruchten van plukt. Zelf ben
ik trots op Oostende en haar uitgaansbuurt en als ambassadeur wil ik dit maximaal overbrengen naar de
toerist, maar vooral naar de eigen lokale jeugd, die nog té vaak elders het nachtleven induikt.’ Nick is ervan
overtuigd dat de jeugd alles in handen heeft via mond-aan-mond-reclame en dat social media de kracht
heeft om een hype te creëren. ‘Het is eigenlijk vooral de instagrampagina #tisgank8400 die we zullen gebruiken
om met filmpjes, leuke foto’s, stories… iedereen mee op sleeptouw te nemen door de Montmartre
wijk en het zijn vooral de feestvierders zelf die hun ervaringen moeten sharen met de hashtag #tisgank. Wij
zullen als ambassadeur natuurlijk de kar trekken en het voorbeeld geven. Dus als ik dan even een weekje
de instagrampagina beheer, geef ik met plezier de volgers een kijkje achter de schermen van de TAO. Het is
een uniek concept dat bar, resto en nachtclub combineert. Zo wil ik als het ware in timelapse stijl de sfeer geleidelijk
laten evolueren van dag- naar nachtleven. Als het lukt wil ik mezelf ook even achter de draaitafels
begeven om een typische DJ SENSEI set neer te zetten, die zich kenmerkt door een eclectische mix van de
jaren 80 tot nu, met hier en daar een knipoog naar Oostende (Marvin Gaye, Arno…).
Arno Vanmassenhove is Content Creator en vlogt op Youtube. Hij heeft op Instagram al bijna 12.000
volgers, maar ook op Youtube en Twitter doet hij het goed. Zijn passie voor sociale media werpt zijn vruchten
af en door de betrokkenheid van zijn doelpubliek past zijn kader perfect binnen #tisgank. ‘Het voelt goed
om als inwoner mijn stad te pormoten en vooruit te helpen. Ik wil uitgaan en mijn ervaring delen met de
mensen. Dit kan aan de hand van story’s, foto’s of kleine filmpjes van mijn ervaring. Tenslotte vind ik dat
de mentaliteit van onze stad er op preventief vlak echt enorm op vooruit ging, met deze samenwerking wil
ik taboes de grond in boren.’ Over wat een Positief Uitgansbeleid in Oostende nu percies inhoudt, zijn de
meningen unaniem. Iedere doelgroep komt aan bod en de feestvierder is het uitgangspunt. Nick: ‘Een gezonde,
gevarieerde en vooral veilige mix van uitgaansgelegenheden; van bruine kroeg, wijnbar, lounge en
praatcafé tot danscafé en club, met natuurlijk hier en daar de nodige late night snackbar. Voor elk publiek
of tijdstip van de avond een passend alternatief met leuke samenwerkingen en goede verstandhouding
tussen de uitbaters.’ Gilles vindt dat Oostende al veel moeite doet voor de jeugd, maar het slechte imago
van de stad blijft hangen zowel bij de ouders als de jongeren. ‘Zelf ga ik ook uit in andere steden en ik kan
beamen dat het er verre van beter is. In Oostende wordt volgens mij een gebeurtenis sneller opgeblazen. Er
zijn overal wel problemen, dat is nu eenmaal eigen aan het nacht- en uitgaansleven. We moeten ons meer
optrekken aan de positieve zaken die er wel al zijn. Zo is de aanwezigheid van de politie een echte troef. Alle
uitgaansgelegenheden zijn vrij centraal gelegen, waardoor er snel en kordaat ingegrepen kan worden indien
nodig. Ook de zaakvoerders zijn positief ingesteld tegenover Oostende, hierdoor wordt de basis gelegd
om verder te groeien. De focus wordt niet meer alleen op volwassen gelegd, ook jongeren krijgen een stem.’
Gilles kan zich als resident DJ van de Club Nice en organisator van het evenement Club Chaud, een
concept waarbij elke laatste zaterdag van de maand de club volledig ombouwd wordt, wel vinden in het
aanbod van de stad . ‘Oostende is heel divers. Je hebt commerciële uitgaansgelegenheden zoals Club Nice,
Lounge, Flight 90, Hemingway, Brazza... maar ook voor een ander publiek is er genoeg te doen. Denk maar
aan Twilight, Manuscript, Copador, The Oh!... Er is echt voor ieder wat wils. En dat allemaal in een straal van
100 meter? Ongezien. Ik zeg altijd tegen alle DJ’s die voor het eerst in Oostende draaien: als je hier kan
draaien, kan je overal draaien. Wanneer ik in andere zaken draai buiten Oostende lijkt het soms of je niks
mis kan doen. Alles is goed en alles marcheert. In Oostende zijn mensen soms enorm kritisch, wat ik niet
per se als slecht ervaar. Een echte muzikale stad, hierdoor moet je constant jezelf heruitvinden en til je jezelf
naar hogere niveau’s, zo blijf je ook presteren.’ Nick kan de mening van Gilles wel volgen, maar vindt dat
de samenwerking tussen de verschillende zaken beter kan. Ook het aantal zaken moet de hoogte in, maar
dit mag de focus op de veiligheid en het plezier voor de uitgaanders niet in bedwang brengen. Arno is wat
kritischer over het aanbod, maar laat hierdoor zijn hoofd niet hangen. ‘Ik vind het aanbod enorm beperkt
voor jongeren, hierdoor is het ook opmerkelijk dat steden zoals Brugge en Gent meer jongeren aantrekken.
Er is een ruim aanbod aan gezellige pubs en clubs, maar de jeugd heeft meer baat aan een discotheek waar
ze zich kunnen amuseren. Samen met wat al leeft in de stad en de rest van het team zullen we er in slagen
om Oostende een moderne twist te geven op vlak van marketing en uitgaan, dat is tenslotte ons doel.’
De campagne gaat officieel van start op zaterdag 28 april 2018 met de allereerste Oostendse instawalk. Samen
met heel wat feestvierders duik je het nachtleven in en deel je jouw avonturen op sociale media. Het
parcours voor deze kroegentocht gaat van start in De Crayon, het eindpunt is momenteel nog een raadsel.
Iedereen kan gratis deelnemen aan de instawalk, meer informatie over het evenement kan je vinden op de
Facebookpagina Uitgaan in Oostende (www.facebook.com/uitgaaninoostende).

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookie Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.