OCMW raadslid Frank Jongbloet is verheugd dat er na zijn oproep ook een AED-toestel werd geplaatst aan de gevel van de CM-verbondszetel in de Ieperstraat 12.
Snel en doeltreffend kunnen optreden bij een hartstilstand betekent vaak het verschil tussen overleven en sterven. Met de automatische externe defibrillator (AED) kan het hartritme bij een hartstilstand immers terug worden hersteld. Dit gebeurt door het geven van een elektrische schok. ...Handig is dat bij het openen van het apparaat een stem aangeeft wat er stap voor stap te doen staat en het toestel dus door iedereen kan worden bediend.
Er ging al geruime tijd een dergelijk AED-apparaat in de CM-hoofdzetel. Er werd besloten dit toestel echter aan de gevel van het gebouw te hangen, zodat het apparaat in noodgevallen ook na de openingsuren door iedereen kan worden gebruikt. In een drukke omgeving met o.a. een school in de buurt, de Alfons Pieterslaan en het Leopoldpark met de vele toeristische, sportieve en culturele activiteiten kan dit AED-toestel bijzonder nuttige diensten in noodsitiuatues bewijzen.
CM hoopt hiermee een steentje bij te dragen tot het algemeen gezondheidswelzijn in de Stad aan Zee.