De weg vooruit naar een bruisende stad om in te wonen.

• We willen een inspanning leveren om alle partners rond wonen samen te voegen om het publiek beter te dienen. Veel premies op lokaal en Vlaams niveau zijn niet of onvoldoende gekend. Er is nood aan een centraal punt voor huurders en verhuurders, toekomstige kopers, verkopers en eigenaars. Een gezamenlijk loket van de dienst wonen van de stad, de sociale HVM, verdere mogelijkheden ook met EOS uitdiepen in kader van zuinig en ecologisch wonen.
  • Een nieuw fenomeen in de zoektocht naar een betaalbare woning is hamsterhuren. Je huurt eerst enkele jaren (maximum 5) een pand. Als je beslist om het aan te kopen dan geeft de bouwmaatschappij het huurgeld in mindering van de verkoopprijs . Dit kan een oplossing zijn voor iedereen die omwille van bepaalde omstandigheden tijdelijk geen vast inkomen heeft. De stad kan hamsterhuren promoten bij de bouwmaatschappijen.
  • Huisjesmelkers moeten actiever opgespoord worden en verplicht worden om hun woning in orde te maken volgens de wettelijke normen. De stad dient samen met de politie en de dienst huisvesting permanent controles uit te voeren op panden waar vermoedelijk meer personen wonen dan ingeschreven in het bevolkingsregister. De eigenaar van het pand waar een overtreding wordt vastgesteld moet strenger bestraft worden. De stad moet een oplossing zoeken bij uitzetting.
  • Bij nieuwe hoogbouwprojecten in de rand van de stad moeten bouwpromotoren een verplichte bijdrage storten in een nieuw op te richten stadsfonds waarmee we de renovatie van de binnenstad met het verouderde patrimonium verder ondersteunen.
  • Er is onvoldoende betaalbaar woningaanbod. De stad moet streven naar een groter aanbod van betaalbare woningen met een gezonde sociale mix, met een aanbod voor minder koopkrachtige gezinnen om een woning te verwerven.
  • Het aanbod van het sociaal verhuurkantoor moet groeien. Dit kan door eigenaars beter bekend te maken met de voordelen van een samenwerking.
  • We ondersteunen projecten zoals kangoeroewoningen en co-housing.
  • De sociale bouwmaatschappijen moeten aangepaste woningen voorzien voor personen met een mentale en fysieke beperking.