Vanaf 2019 wordt gestart met de bouw van een nieuwe jachthaven in het Vuurtorendok in Oostende. Dat vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Johan Verstreken van de bevoegde minister. Momenteel worden de resterende vaartuigen uit het dok verwijderd zodat het dok tegen eind dit jaar volledig vrij is. Intussen wordt ook op zoek gegaan naar een exploitant voor de uitbating van het dok als jachthaven. De basisinfrastructuur voor het Vuurtorendok zal door de Vlaamse overheid worden voorzien en zal naast de vlottende steiger-infrastructuur, buispalen en toegangshelling, ook bestaan uit de aanleg van een nieuwe glooiing aan de zuidoostelijke zijde. De exploitant dient in te staan voor de bouw van een clubhuis en de verdere uitrusting van de basisinfrastructuur. Pas als er zekerheid is over een exploitant zullen de investeringen in de basisinfrastructuur worden ingevuld. De aanbesteding voor deze investeringswerken is voorzien begin 2019. De totale kostprijs wordt geraamd op 3 miljoen euro en wordt volledig gedragen door de Vlaamse overheid. De investeringen in de verdere uitrusting en het clubhuis zijn ten laste van de exploitant.