Betere busverbinding voor luchthaven Oostende
Er komt een betere busverbinding tussen de luchthaven van Oostende en het centrum en station. Dat vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Johan Verstreken van de bevoegde minister. De toegankelijkheid van de bushalte aan de luchthaven wordt verbeterd door het inrichten van een aangepaste halte met verhoogde opstap en door de communicatie voor de reizigers te optimaliseren. Vanaf september 2018 komt er ook een wijziging in de bediening, zodat de chauffeurs van De Lijn niet langer een rustpauze hebben aan de luchthaven, wat zal bijdragen tot meer duidelijkheid voor de gebruikers.

Tramverbinding naar luchthaven wordt onderzocht
Daarnaast wordt onderzocht of een shuttlebus kan worden ingelegd tussen de luchthaven van Oostende en de stad Oostende/Brugge/Gent. “De vraag naar aansluiting met de kusttram ligt momenteel nog  vrij moeilijk omdat dit een hoge investeringskost met zich meebrengt en er momenteel nog te weinig toeristen aankomen op de luchthaven van Oostende”, aldus Johan Verstreken. Maar er wordt nog een bijkomend voorstel van de stad Oostende onderzocht waarbij men gebruik kan maken van de parking van de luchthaven wanneer er in de stad grote evenementen worden georganiseerd. Hierbij wordt onderzocht of de kusttram (met een lus naar de luchthaven) eventueel zou kunnen instaan voor het vervoer van deze mensen naar de locatie van het evenement.

Bouw nieuw tramstation
 Gerelateerde afbeelding

De bouw van een nieuw tramstation onder het parkeergebouw van de NMBS is ondertussen van start gegaan. De totale kostprijs bedraagt ruim 16 miljoen euro. De Oostendse stationsbuurt begint zo stilaan vorm te krijgen. De trein-, tram- en busperrons komen in Oostende naast elkaar te liggen op een open, overzichtelijk plein. Na de start van de aanleg van een busstation en fietsenstalling is het nu de beurt aan het tramstation. De werken hiervoor zullen ongeveer 18 maanden duren. De Lijn investeert hierin 14.285.772 euro en de stad 1.890.216,55 euro. De investering van Oostende focust zich op de ruimte voor de passagiers en de schuilplekken. Het geld van De Lijn gaat voornamelijk naar de aanleg van nieuwe sporen, bovenleiding, toegankelijke perrons, technische installaties en veiligheidsvoorzieningen. Het nieuwe tramstation zal vier ruime, overzichtelijke perrons hebben, die ook vlot bereikbaar en toegankelijk zijn voor onder meer rolstoelgebruikers en slechtzienden. Het tramstation wordt uitgerust met elektronische informatieborden en windschermen voor het comfort van de reizigers.

Stationsbuurt
Afbeeldingsresultaat voor tramstation oostende
Het ontwerp van het moderne tramstation past in de volledige stationsbuurt. De stationsomgeving van Oostende wordt meer dan ooit de plaats waar je snel en comfortabel kan schakelen tussen bus, tram, fiets en trein. Vlaanderen investeert meer dan 14 miljoen euro, want men wil zoveel mogelijk mensen verleiden om te kiezen voor het openbaar vervoer. Het nieuwe tramstation zal ook een keercomplex omvatten, ter vervanging van de keerlus die nu nog door de wijk Hazegras loopt. De trams rijden nu nog regelmatig door de wijk om te draaien. Ook de andere werken in de stationsbuurt zitten in de laatste rechte lijn. Tegen het bouwverlof zullen alle perrons en overkappingen klaar zijn.

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookie Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.