Het Medisch Sociaal Opvangcentrum in Oostende bestaat 20 jaar.

Dat werd gevierd op 19 april jl. in de Panoramazaal van CC De Grote Post met sprekers Prof. Freya Vander Laenen en Adviseur Bert Plessers van het kabinet van Minister Van Deurzen.

Bevoegd schepen Krista Claeys: “Het centrum is uniek in zijn soort door zijn laagdrempeligheid waardoor velen die nergens anders terecht kunnen of in andere instellingen faalden, toch nog geholpen kunnen worden.

Een medische staf en een psychosociaal team zijn er dagelijks in de weer om, met aandacht voor een totale aanpak zowel medisch, sociaal en psychisch, de algemene toestand en het welzijn van hun cliënten te verbeteren.”

Het MSOC wordt , ten onrechte, nog altijd en vooral geassocieerd met methadonverstrekking maar het MSOC doet zoveel méér!  “Er is begeleiding, ondersteuning en behandeling niet alleen van de cliënten zelf, ook familieleden en partners kunnen er terecht voor een ondersteunend gesprek, ondermeer in de instuif waar de cliënten even op adem kunnen komen bij een koffie of met een goeie babbel. Door een grondige samenwerking met andere hulpverlening zoals het Sociaal Huis, tewerkstellingsprojecten, opvoedingsondersteuning, comité bijzondere jeugdzorg, justitie en zovele andere, kan gewerkt worden aan een betere levenssituatie. Door de goede werking van onze antennepunten in Roeselare en Kortrijk, kunnen ook daar drugverslaafden op een laagdrempelige manier geholpen worden.” aldus schepen Krista Claeys.

Een drugverslaafde staat niet alleen in het leven. Daarom is er ook een ouderwerking, die een luisterend oor en ondersteuning biedt aan ouders van druggebruikende kinderen.

Het KIDO-project  richt zich dan weer tot druggebruikende ouders en hun jonge kinderen. Onze KIDO – medewerkers begeleiden kinderen én ouders in de thuisomgeving om tot een veilige opvoedingssituatie voor de kinderen te komen.

Via het spuitenruilproject wordt via een netwerk bij de Oostendse apothekers en geneesheren injectiemateriaal verstrekt en gerecupereerd. Vormingen naar politie en hulpverleners helpen om op verantwoorde wijze om te gaan met gevonden en gebruikte spuiten.

De laatste jaren werd stevig ingezet op een uitbreiding van de werking . Door een goede samenwerking met justitie speelt het MSOC momenteel een sleutelrol in de begeleiding van jonge en/of beginnende drugdelinquenten via het Clean Project alsook bij het begeleidingstraject dat door de Drugbehandelingskamer wordt uitgestippeld.

Het MSOC werd de afgelopen jaren ook als expertisecentrum voor drugverslaving bekend gemaakt bij alle sectoren die met drugproblematiek in contact komen : we versterkten de samenwerking met de Oostendse huisartsen, apothekers, onderwijsinstellingen, kinderdagverblijven enz. Hierdoor werd het netwerk stevig uitgebreid en weten ook zij nu dat ze met hun vragen bij het MSOC terecht kunnen.

Dankzij de uitstekende samenwerking tussen de verschillende preventiewerkers maar ook met de Brugse parketmagistraten en de magistraten van de Drugbehandelingskamer en de Oostendse politie slaagt het MSOC erin om zijn doelgroep te bereiken en op een kwaliteitsvolle manier te helpen.

Als bevoegd schepen is Krista Claeys uiteraard zeer tevreden over de inzet van dit sterke team!